ЕКСПЕРИМЕНТ У ЗОЛОТОНІСЬКІЙ ШОСТІЙ ШКОЛІ
ЕКСПЕРИМЕНТ У ЗОЛОТОНІСЬКІЙ ШОСТІЙ ШКОЛІ
Цього року у Золотоніській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №6 розпочали своє навчання 38 першокласників. Учні 1-Б класу разом із своїм класним керівником Третяковою Л.В. проводять експериментальну роботу по апробації навчальних посібників, рекомендованих МОН України від видавництва «Літера ЛТД».
Усі посібники укладено відповідно до типової освітньої програми, створеної колективом авторів під керівництвом Р.Б. Шияна. Щотижневий тематичний підхід дозволяє інтегрувати навчальний матеріал з читання і письма, математики в з курсом «Я досліджую світ».
Посібник «Я досліджую світ» побудовано на засадах тематичної інтеграції: на кожен тиждень передбачено певну тему й основні питання/проблеми, які мають бути обговорені, досліджені та з’ясовані.
Вони реалізуються за такою схемою: пізнання себе — найближчого оточення — громади — країни — світу. Змістові лінії природничої галузі розкриваються поступово, за концентричним принципом, протягом усього курсу, оскільки основним методом є спостереження і дослідження змін у довкіллі і самому собі. Запитання і завдання у посібнику орієнтовані не на відтворення, а на вирішення певної проблеми, пошук від¬повідей шляхом аналізу текстів, різноманітних ілюстрацій. Увесь контент дібрано і складено так, щоб розвивати природну допитливість учнів, учити критично і творчо мислити, допомогти пізнавати себе і світ, залучити наявний досвід (хоч і невеликий). У посібнику розглядаються ситуації, актуальні для дітей.
До кожної теми тижня передбачено сторінку курсу «Технології»: виготовлення виробів у різних техніках з покроковими фотоінструкціями.
Унікальність «Букваря» виявляється в добірці художніх текстів (українських сучасних авторів і класиків, зарубіжних письменників), що є потужним зацікавленням сучасних дітей. Завдання до текстів розроблено таким чином, щоб якомога ефективніше розвивати в учнів критичне і креативне мислення, читацьку грамотність, усне мовлення. Навчання читання впроваджується шляхом диференційованого підходу, адже в «Буквареві» міститься матеріал для учнів, які не вміють читати; для учнів, які вчаться читати; для учнів, які вже вміють читати. Таким чином, кожен учень класу матиме змогу працювати за рівнем своїх можливостей, не зупиняючись на досягнутому. Адже прослуховування виконання завдань іншими учнями, так би мовити багаторазове пояснення, сприятиме ефективному засвоєнню нового навчального матеріалу.
Посібник «Математика» складається з чотирьох розділів: 1) Лічба. Ознаки предметів. Просторові відношення; 2) Нумерація чисел від 1 до 10; 3) Задачі. Додавання і віднімання чисел у межах 10; 4) Числа 11—100. І хоча така структура може здатися традиційною, системний диференційований підхід і практичне спрямування завдань сприяє розвитку в учнів ключових математичних компетентностей, пропонованих типовою програмою.
Особливу увагу автори приділили розвитку фінансової грамотності учнів. Тому чимало вправ і задач спрямовано на обчислення вартості покупки, прогнозування покупки тощо.
Минуло майже два місяці навчання за новими посібниками. Для маленьких і допитливих першокласників цей час промайнув цікаво та весело. Навчаючись граючи, вчаться складати речення, записувати їх схеми, складати звукові схеми слів, ділити їх на склади, визначати місце звука у слові, вивчали цікаві віршики та скоромовки. Також досить вправно порівнюють предмети, числа, визначають місце предмета в просторі, будують прямі лінії, відрізки, трикутники, чотирикутники. Батьки відзначають, що діти йдуть до школи із задоволенням, постійно розповідають, які цікаві завдання виконували на уроках.